Welcome

Vanakam
Dear Tamil Makal
In first place I like to welcome to all Indian Makal in Malaysia to my blogs. My names is velaiyeh thevar, just call me Thevar, I am Malaysian and I am working as cultural development general manager at one of the society service at USA .and I start my jenny in this blog to share some information, to make correction in our Hindu cultural and my first target to stable up our Indian economic in Malaysia. We can grow together but I need all of Indian to support to success. And in the first place I also like to inform that I am not politician (BN, PKR or PASS)


Wednesday, June 4, 2008

Hak orang Hindu di tanah ini

Dear,

Malaysian Tamil Makal (Malay nadu makal). Dalam pengajian saya dalam sejarah Malaysia (malay nadu) saya dapat tahu bahawa orang hindu atou adat resam hindu adalah adat resam orang pertama di Malaysia tetapi kita tiada dapat keistimewaan disebabkan , kerajaan Negara kita menetapkan nama kita sebagai orang Indian. Ini megatakan orang melayu yang lupakan asal usul mereka pada masa dahulu kalah telah merampaskan kedudukan oran hindu di Negara ini dan saya juga difahamkan bahawa selepas kedatangan britis ke tanah melayu pihak britis juga membawa orang Indian dari Negara Indian ini bukan maksutkan semua orang hindu di negara ini merupakan orang India.yang datang pada masa itu. Salah! Di sini kita harus mengaji sejarah untuk mendapatkan asal usul orang Hindu dan orang melayu di Negara malayisia ini.

Dalam sejara Malaysia kebanyakan tokoh keraja mengatakan ini Tahan Melayu dan hak untuk orang melayu, disini saya ingin tanyah kepada merekah bahawa adakah mereka ini pernah mengaji sejara Malaysia ini? Saya rasa tidak, sebab jikalau mereka pernah baca sejarah Malaysia maka mereka ini tidak akan berbahas bahawa tanah ini hak melayu sebab orang melayu bukan orang asal di negara ini, dan Sungguhpun semenanjung ini telah dinamakan Tanah Melayu tetapi bukanlah orang-orang Melayu itu bangsal yang awal mendudukinya. Kerana orang-orang Melayu itu bangsa yang akhir sekali datang menduduki dan mendiami di dalamnya setelah didiami oleh beberapa yang lain lebih dahulu.Adapun bangsa yang lebih dahulu sekali mendiami di dalam Semenanjung Tanah Melayu, mengikut kenyataan dalam kitab-kita sejarah ialah orang-orang bangsa liar. Kemudian daripada itu diduduki oleh orang-orang Hindu yang datang dari negeri India. Setelah itu dikuasai pula oleh orang-orang Siam asli yang datang dari tanah Siam dan akhirnya baharulah kedatangan orang Melayu. Dan ini menujukkan orang melayu bukan orang yang asal di Negara ini tetapi meraka dapat keistimewaan selama 50 tahun merdeka malah orang datang awal daripada orang melayu iaitu bangsa hindu tiadak dapat apa-apapun malah kita orang yang mendapat kouta yang paling sedikit di Negara sendiri,

Dear tamil makal kita harus buat sesuatu untuk mendapatkan hak kita yang harus kita dapat, ini bukan mengatakan kita mintak 90% hak sekurang-kurangnya berilah hak kami dengan samarata.

Hindu makal tolong fikirkan untuk masa depat anak-anak kita.

No comments: